Ruiters krijgen ook aandacht in West-Zeeuws-Vlaamse natuurgebieden

16 oktober 2019

Sluis wil wandelen en fietsen in de West-Zeeuws-Vlaamse kuststrook aantrekkelijker maken. Er moet daarnaast meer aandacht komen voor ruiterroutes, besloot de Sluise gemeenteraad donderdag.

Vanaf januari kon er gereageerd worden op het rapport ‘Kansen voor recreatienatuur in West-Zeeuws-Vlaanderen.’ Dat lieten natuurbeschermingsvereniging ’t Duumpje en Recron, brancheorganisatie voor de recreatiesector, maken door Okra Landschapsarchitecten. Het rapport moet een handleiding worden voor natuurgebieden in Sluis. Het uitgangspunt is de kuststrook aantrekkelijker maken. Bestaande natuurgebieden kunnen beter toegankelijk worden gemaakt en wandelroutes op elkaar aangesloten. Op verzoek van Recreatie Ruiters Zeeuws-Vlaanderen worden ruiterroutes ook meegenomen. Het college erkent dat er in het bestaande rapport te weinig aandacht is voor ruiters en menners.

Nieuwe natuur
Ook wordt er naar nieuwe natuur gekeken, waar de Sluise coalitiepartijen niet achter staan. Coalitiepartijen CDA, VVD, Nieuw Gemeentebelang en Onafhankelijk West wilden op de valreep nog acht punten toevoegen. Zo moet de nadruk liggen op bestaande gebieden en niet op nieuwe natuur. Verder vinden zij ondergrondse duinparkeergarages ‘ongewenst.’ Oppositiepartijen PvdA, SP, D&T en GroenLinks vonden die toevoegingen overdreven en voorbarig, omdat het plan een richtlijn is. Zij stemden met een minderheid daarom tegen het plan met de acht aanvullingen. Ploegaert benadrukte dat het een handleiding is en geen bestemmingsplan. ,,Initiatieven worden nog voorgelegd aan de raad en die kan daar dan nog op reageren.”