Door Robert Evers op 7 september 2016

PvdA Sluis snapt niets van teruggeven regierol kusttramonderzoek

OOSTBURG Het is onbegrijpelijk dat de gemeente Sluis niet zelf werk maakt van het zoeken naar vormen van grensoverschrijdend openbaar vervoer, maar dat overlaat aan de provincie. Dat vindt de PvdA-fractie in de Sluise gemeenteraad. Robert Evers schrijft er een pittige brief over aan B en W.

De provincie besloot eind vorig jaar onderzoek te doen naar het doortrekken van de Vlaamse kusttram naar Breskens. Dat gebeurde op initiatief van de Statenfractie van het CDA. De gemeente Sluis, in de persoon van CDA-wethouder Peter Ploegaert, werd gevraagd voor 15.000 euro mee te betalen en kreeg een voortrekkersrol.

Het doortrekken van de tram bleek al snel onhaalbaar, waarna Ploegaert liet weten het thema breder te willen trekken en onderzoek te doen naar alle mogelijkheden voor een ‘hoogwaardige kustverbinding’ tussen West-Zeeuws- Vlaanderen en Vlaanderen.

Ook PvdA’er Evers was blij met die stap, geeft hij aan. “Die kusttram, dat was natuurlijk totaal onmogelijk. Maar áls je dan per se geld wil uitgeven aan dit thema, dan vonden wij het idee om verder te kijken dan alleen de kusttram richting Breskens wel een goed idee.” Evers wijst op de mogelijkheid om de kusttram te verlengen tot enkel Sluis, en op betere grensoverschrijdende busverbindingen.

De PvdA’er vraagt B en W in de brief waarom de regie nu wordt overgedragen aan de provincie. Een gemiste kans, vindt Evers. En waarom pas na maanden stilte? “Wat zijn nu eigenlijk de prioriteiten van het college, en waar ligt de regie?”

brief politieke vraag org september 2016

Robert Evers

“De uitdaging: leefbaarheid behouden en sociale gemeente blijven, terwijl het inwonertal krimpt en we de financiële problemen oplossen”

Meer over Robert Evers