Openbaar vervoer in Sluis kan completer, bijvoorbeeld met een dorpsdeelauto

30 januari 2019

SLUIS – Een dorpsdeelauto kan óók in de gemeente Sluis, kreeg de gemeenteraad dinsdagavond te horen. Maar dat gebeurt niet bij toverslag.

In Hulst rijdt de zonnetrein en in Zaamslag de meerijdienst Samobiel. In Sluis is het kaartje met particuliere initiatieven op de website Bereikbaar Zeeland van de provincie nog akelig leeg, bleek bij een informatieve raadsvergadering in het belfort. De aanleiding was een voorstel van de PvdA. In juni vroeg de fractie aan het college om de haltetaxi bekender te maken bij inwoners én uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn voor duurzame en alternatieve vormen van vervoer. Die zijn er volop, vertelde expert Freek Verhoof van Goudappel Coffeng, een bedrijf dat ‘mobiliteitsvraagstukken’ oplost. ,,Er is niet één oplossing.”

Freek Verhoof, adviseur openbaar vervoer,  noemde het Automaatje van de ANWB: vrijwilligers nemen passagiers mee en een coördinator houdt het overzicht. ,,Dat werkt al op 125 plaatsen, het is een laagdrempelige manier om mensen samen te laten reizen.”
In Hoonhorst (Overijssel) staat een elektrische dorpsdeelauto die goed wordt gebruikt. ,,Die is in een kleine gemeente actief dus er zijn mogelijkheden voor Sluis.” Er moeten wel initiatiefnemers zijn en mensen moeten van het bestaan weten. Ook kunnen er ideeën aangedragen worden bij de provincie, opperde Nieuw Gemeentebelang. ,,Laten we deze bijeenkomst als een startpunt beschouwen”, zei Robert Evers (PvdA).
Jaap Verherbrugge van stichting Duurzaam Groede gaf alvast advies: ,,Soortgelijke initiatieven strandden omdat er nauwelijks een beroep op werd gedaan. De organisatie vergt inspanning, je moet mensen bij de hand nemen.”