27 augustus 2018

Kermisexploitanten in kleine kernen van Sluis gaan minder betalen

SLUIS – Kermisexploitanten die in de kleinere kernen van Sluis neerstrijken, moeten minder stageld gaan betalen. ,,Iedereen is ervan overtuigd dat we iets moeten doen aan de tarieven”, zegt wethouder Chris van de Vijver.

PvdA Sluis brak onlangs een lans voor behoud van kermissen in de gemeente Sluis. Ze kunnen als cultureel erfgoed bestempeld worden en een bijdrage leveren aan leefbaarheid, vindt de partij. Ook de wethouder gaat daarin mee en denkt mee over behoud van kermissen in de kleine kernen, waar het stageld niet altijd opweegt tegen de omzet. ,,Om ze helemaal op nul te zetten vind ik echter niet verstandig. We hebben overleg gehad met kermisexploitanten en die gaven aan om in de kleine kernen iets te doen: in Aardenburg, Hoofdplaat en Schoondijke.” In IJzendijke, Oostburg, Sluis en Breskens draaien de kermissen goed.

Het college gaat er serieus naar kijken, zegt Van de Vijver. Ook wordt er geld voor uitgetrokken in de begroting. Er is een notitie voor de gemeenteraad in voorbereiding, die wordt na de zomer voorgelegd.