Voormalig PvdA-wethouder Adri Oosterling (79) ging de straat op om te horen wat er leefde

25 maart 2020

IN MEMORIAM SLUIS – Zelden nam Adri Oosterling een blad voor de mond. Hij was recht door zee, maar hij wist zijn partij, de PvdA in Sluis, ook te leiden over woeste baren. Op 79-jarige leeftijd is hij zondag overleden in het ziekenhuis in Knokke.

Hoe Oosterling als mens en politicus in het leven stond, is nergens zo mooi omschreven als in het boek Voettocht naar het hart van het land (2014) van schrijver Jan Schuurman Hess uit Kats. Op zoek naar echte sociaal-democraten ontmoette hij Oosterling in Sluis en tekende op: ,,Ik ga nog elke dag de straat op om te luisteren en te spreken met de mensen. Ik wil weten wat er leeft. Alleen dan kun je aan politiek doen.”

Dertig jaar inzet voor de maatschappij
Oosterling heeft dan al enkele jaren de actieve politiek vaarwel gezegd, maar het politieke gevoel is er nog steeds. Wat je wil ook, Oosterling heeft zich naast zijn werk als vertegenwoordiger bij groothandel Horeca Totaal Sluis meer dan dertig jaar ingezet voor de maatschappij. Als raadslid (1978-1986) en als wethouder (1986-1995) van de ‘kleine’, nog zelfstandige gemeente Sluis, als afdelingsvoorzitter (tot 2010) en als voorzitter van de stadsraad Sluis (ook tot 2010) en later nog als voorzitter van de cliëntenraad van verzorgingshuis Rozenoord in Sluis.
Veel voor zijn kiezen kreeg hij als partijvoorzitter. PvdA-wethouder Leen Wille wordt in 2007 gedwongen te vertrekken. Oosterling wist oud-gedeputeerde Maria le Roy binnen te halen als opvolger en de rust te laten terugkeren. Maar er was meer. Zo slaagde hij erin met succes landelijke aandacht te krijgen voor de bevolkingskrimp waarmee Sluis te kampen kreeg. Als man van de streek ging hem dat aan het hart.

Waar ben je naar op zoek?