Door Robert Evers op 27 januari 2014

PvdA Sluis wil halvering aantal basisscholen

SLUIS – Het aantal basisscholen in West Zeeuws-Vlaanderen moet terug gebracht worden van 20 naar 8. Dat staat in het programma voor de gemeenteraadsverkiezingen van de PvdA in Suis. Met het oog op de krimp vindt de partij dat er alleen nog in de grotere kernen een basisschool moet zijn en dat één basisschool per dorp genoeg is.

Waterlandkerkje Vorig schooljaar ging de basisschool in Waterlandkerkje dicht. De kinderen uit dat dorp worden sindsdien met een busje naar basisschool de Schuttershoek in IJzendijke gebracht.
IJzendijke Wim Dieleman is directeur van de school in IJzendijke en was ook directeur in Waterlandkerkje. Volgens het plan van de PvdA zou zijn school moeten fuseren met de andere basisschool in IJzendijke. Dieleman verwacht dat die samenwerking er in de toekomst inderdaad zal komen: “Natuurlijk sta ik voor mijn school, maar het belangrijkste vind ik de leerlingen. We moeten er hier in de regio met z’n allen voor zorgen dat er goed basisonderwijs is.” In totaal sloten in Zeeland vorig jaar vijf kleine scholen: basisschool ’t Zand in Sas van Gent, De Burcht Rietheim in Ritthem, Inspecteur Leenhoutsschool in Waterlandkerkje, De Octopus in Nieuwdorp en Openbare basisschool D’n Bogerd in Waarde.
geplaatst op: Omroep Zeeland

ma 27-01-2014, 11:19

Robert Evers

“De uitdaging: leefbaarheid behouden en sociale gemeente blijven, terwijl het inwonertal krimpt en we de financiële problemen oplossen”