21 december 2016

Politiek spel over tweede woningen

De sleutel voor het tweede woningbeleid van de komende jaren in de gemeente Sluis ligt bij het CDA. En juist die partij vindt de twee voorliggende ideeën allebei niet goed genoeg.

De Sluise gemeenteraad besluit donderdagavond over het tweede woningbeleid in de gemeente Sluis. B en W willen de situatie laten zoals hij is, dus zonder beperkende regels ten aanzien van tweede huizen. Het college krijgt daarvoor in elk geval steun van Nieuw Gemeentebelang, VVD en Lijst Babijn. D66 twijfelt nog.

Dorpsraden van met name Cadzand en Groede pleiten voor de (gedeeltelijke) herinvoering van een verbod op tweede woningen. Oppositiepartijen PvdA, SP en D&T trekken zich die geluiden aan. Ze dienen donderdag een wijzigingsvoorstel in waarin ze het college opdragen voor elke kern ‘maatwerk’ toe te passen. Voor elk dorp wordt dan een maximum gezet op het aantal tweede huizen.

Daardoor ligt de sleutel bij het CDA. Die zit er eigenlijk tussenin, vertelt raadslid Sjaak de Hullu. “Wij zijn wel voor maatwerk, maar vinden het voorstel van de coalitiepartijen wat ver gaan. Daarmee zou je dingen vastleggen waarover wij ons afvragen of dat juridisch en in de praktijk haalbaar is, zoals het bepalen van een percentage per dorp. Als er maatwerk wordt toegepast, moet het wel heel goed in elkaar zitten.”

Om te bereiken dat er beweging komt in het tweede woningbeleid, hebben de drie coalitiepartijen en het CDA elkaar echter wél nodig. Ze zullen elkaar morgen dan toch ergens moeten vinden, erkent De Hullu. “We zullen zien hoe de discussie loopt. Er zijn manieren genoeg om daar nog een mouw aan te passen, ook nog tijdens de vergadering.”