Coalitie Sluis: ‘Maak bouwen bij dorpsbosje Hoofdplaat mogelijk’

16 oktober 2019

HOOFDPLAAT – Er zijn in Hoofdplaat nog te weinig mogelijkheden voor woningbouw, vinden de Sluise coalitiepartijen. Maar als het dorpsbosje naast het voetbalveld het predicaat ‘park’ kan krijgen, mag er binnen honderd meter van het bosje wél worden gebouwd.

Het dorpsbosje heeft de bestemming natuur waardoor bouwen in de buurt nu niet mag. De mogelijkheden om te bouwen in Hoofdplaat zijn beperkt, constateren coalitiepartijen VVD, Nieuw Gemeentebelang, Onafhankelijk West en CDA. Ze stelden tijdens de raadsvergadering donderdag voor om te onderzoeken of de bestemming van het bosje kan worden veranderd. De directe aanleiding is een bouwverzoek dat er al ligt.

Tweede hobbel
Dat laatste schoot in het verkeerde keelgat bij oppositiepartijen PvdA, SP, D&T en GroenLinks, die tegen het voorstel stemden. Waarom een individueel geval bespreken terwijl de partijen ook een voorstel voor álle dorpen kunnen maken, was de kritiek. Wethouder Peter Ploegaert wees op een tweede hobbel op de weg: de ruimte voor ruimte-regeling en bouwtitels komen nog om de hoek kijken. ,,Ook al wordt de bestemming aangepast, dan zijn we er nog niet.”