19 mei 2014

Jan Schaalje neemt afscheid

OOSTBURG – Jan Schaalje en Conny Almekinders nemen dinsdag afscheid als wethouders van de gemeente Sluis tijdens een bijeenkomst in het clubgebouw van Golfclub Oostburg aan de Brugse Vaart bij Oostburg.

Schaalje is, evenals Almekinders, geen golfer. Maar hij kijkt met plezier terug op de geslaagde operatie om de sportvelden te privatiseren. De gemeente Sluis heeft de afgelopen jaren het onderhoud van de velden en de accommodaties overgedaan aan de sportclubs.

Na aanvankelijke weerstand zijn de voetbalclubs (en korfbalvereniging BKC) én de gemeente tevreden over de regeling. Sluis bespaart geld en de clubs kunnen zelf bepalen wanneer ze velden maaien en accommodaties opknappen. Schaalje: “Diverse gemeenten van elders, waaronder enkele uit Limburg, hebben al bij ons geïnformeerd hoe de privatisering is verlopen. We dienen als voorbeeld voor een aantal andere gemeenten.”

Naast de sport draagt Schaalje ook de cultuur in Sluis een warm hart toe. Hij is geboren en getogen in Den Helder, een gemeente die iets meer inwoners telt dan Terneuzen. Maar het culturele aanbod in zijn vorige woon- en werkstad haalt het niet bij dat van Sluis, vindt Schaalje. “Ik ben een fan van het Ledeltheater en zal daar ook in de toekomst regelmatig te vinden zijn.”

Inwoners, (zaken)relaties en andere belangstellenden kunnen Schaalje en Almekinders, die als raadslid bestuurder van Sluis blijft, dinsdag tussen 16.00 tot 18.00 uur de hand schudden